AdSense Top

петък, 29 януари 2010 г.

Без Интерфейс, но със "затворен" интерфейс! А, доматите с колците ли се ядат?

Наскоро, явно "окрилен" от частичния успех да разубеди хората да протестират, уверявайки ги, че "няма да се бърка във фейса", премиерът Борисов заяви в прав текст, че отчита за грешка това, че "се е оттеглил от разпечатките на мобилните телефони, притиснат от общественото мнение..."

Не закъсня и парламентарната реакция. Шефът на комисията по сигурността, Анастас Анастасов се изяви в Дневник, където предложенията за промени на предложенията на МВР (на Цветанов от ГЕРБ) за промени в Закона за електронните съобщения) са обобщени в няколко основни неща, които ще си позволя да коментирам с получер шрифт:
  1. Интернет доставчиците ще са длъжни да осигурят 24 часово "обслужване" на органите на МВР... МВР обаче не дава дори и индикации за това, колко би струвало това на малките Интернет доставчици и как те ще решат проблема си, към който ще трябва да добавят ОЩЕ разходи, споменати по-долу...
  2. Глобите нямало да са 300 хиляди. Щели да стигат до 100 хиляди за забавяне на поисканите данни... Нито дума за по-високи санкции на МВР, ако подобни данни бъдат ползвани неправомерно или изтекат от структурите на ведомството. А, защо да няма? Защо глобата да е само 1000 за подобно "изкушение"? Не трябва ли да е реципрочна и достатъчно висока санкцията, за да попречат на някое "лошо ченге" да "бръкне в кацата с мед?"
  3. ГЕРБ били изпълнили исканията на правозащитниците и задали срок за съхранение и механизъм за унищожаване на задържаните данни... Да, ама не! Исканията са да се намали срокът на 6 месеца, а не да се акумулира до 1 година, както се предлага в момента... Да не говорим, че данните щели да се унищожават до 6 месеца, ако няма разследване... Ами ако то се проточи?
  4. Парламентарна комисия щяла да следи и уведомява гражданите при неправомерен достъп... Хубаво! Ами какво става ако достъпът е правомерен, но гражданите са "чисти"? Нито дума! Авторите на законопроекта мълчат като комунист на разпит вече дни наред... Щяло да изтича информация за разследванията, споменал Анастасов... Каква точно и как ще изтича, само той си знае! И си вярва...
  5. Броят на престъпленията бил намален. От 30 на 15, като повечето били с наказания до 3 или до 5 години... Нищо, че не законотворците си правят оглушки поне за две основни критики по този въпрос: (1) кое налага да се разширява допълнително кръгът на престъпленията, извън тежките, при които ще може да се дава достъп до данни... И (2) кое налага да се добавят престъпления, които нямат нищо общо с подобни данни? 
  6. За десерт си оставих най-важното - според Анастасов, можело да се говори за "закрит" Интерфейс! Това е камъчето, което Борисов изплю преди дни при своя колега Росен Петров... Закрит интерфейс! За да не съм голословен, ще задам няколко въпроса, отговорите на които той, Цветанов и всички поддръжници на промените в ЗЕС дължат на обществото:
  • Високата себестойност - по изчисления на специалисти, изискванията на закона, ако промените бъдат приети, ще струват между 60 хиляди и 100 хиляди лева, като минимум, първоначална инвестиция за Интернет доставчиците. Поддръжката е над тази стойност!
  • Липсата на конкретна софтуерна обезпеченост - никой никога не е чул Цветанов или друг служител на МВР да каже как точно ще се реши проблемът с нужния софтуер, за да бъде обезпечена реализацията на новите разпоредби на закона, ако те бъдат приети...
  • Липса на яснота за параметрите на интерфейса - на всички е ясно, че подобен интерфейс съществува. Даже МВР си призна за това преди време! Проблемът обаче е, че той е създаден за мобилната телефония, а в МВР явно са достатъчно наивни да мислят, че разлика НЕ съществува, въпреки, че тя е МНОГО ГОЛЯМА, даже ОГРОМНА... Ако до сега практиката е била всяка страна да поеме своите разходи - МВР и мобилните оператори поемат своя дял, а МВР плаща линията за свръзка, говорейки за Интернет-доставчици, МВР е длъжно да предостави информация за себестойността на прилагането на изискванията на промените и как това ще се отрази на доставчиците. Важно е да се замислим и за това, дали това няма да доведе до прекрояване и деформация на пазара, породено да речем от финансова невъзможност за малките оператори да отговорят на тези изисквания!
  • Не на последно място, ще повторим отново, че подобни данни, както вече казаха професионалисти в сферата, се манипулират или фалшифицират МНОГО ЛЕСНО, което пък обезсмисля ЦЯЛАТА гимнастика на МВР и напълно демотивира необходимостта от подобни промени. За директива 24 от 2006 изобщо няма да говорим. Тя, освен,че е застрашена на европейско ниво, вече няколко пъти е въвеждана в българското законодателство, а и не предполага по никакъв начин достъп до тези данни, а по-скоро препоръчва съхранението им от доставчиците на Интернет и мобините оператори.
Само за справка - бързата ми консултация с професионалисти ми даде следните числа: изработката на "интерфейс" ще струва от 100 до 1000 лв. на Интернет доставчиците. Покупката на устройство за следене на трафика - 50 000 лв. На сървъри за записването - още 10-20 000 лв. Това са минимални стойности, с не много скъпа и не до там маркова техника... СТОЙНОСТИ ЗА ВСЕКИ ИНТЕРНЕТ-ДОСТАВЧИК! Ако телефонните оператори са 4, Интернет доставчиците може да се окажат повече от СТО! Има и фирмички с по 4-5 души... МВР е длъжно да каже как това ще им се отрази. Длъжно е по Закона за нормативните актове! Те си знаят по кой член!

И за награда за търпението да стигнете до тук, едно мнение как точно данните от мобилната телефония могат да бъдат манипулирани: 


2 коментара:

  1. Честно казано, на мен лично все още ми е интересен въпроса какви престъпления точно очакват да решат чрез данни за интернет трафик. Съмнявам се ... да осъдят Маргините например...

    Също ми е интересно и защо 'форматират' този закон като комплект 'мобилни телефони и интернет'. Ако паметта ми не ме лъже, преди време имаше няколко неуспешни опита да се прокара закон за 'подслушване' в Интернет, без 'обвързване' с мобилни телефони?

    Ако вземем в предвид и факта, че с прокурорска заповед МВР може да си позволи дори и да влезе в домовете ни, съмнявам се, че някога им е било особено трудно да се докопат до разпечатки за телефоните ни. Започвам да си мисля, че целия зор не е точно ... за да ни опазят от терористи, или пък от организираната престъпност.

    Ето още някой неща за размисъл - в едно интервю един господин, член на комисията в Парламента (на който дори и не се постарах да запомня името), ни 'успокояваше', че никой няма да ни чете имейлите, интересували се само от това кой компютър с кой се свързва, не какво предава като информация (цитирам грубо и по бегъл спомен).

    Ако съпоставим горното с някои неща, случващи се напоследък из Европа - осъдените създатели на thepiratebay, mininova, които предпочетоха да се откажат от дело и промениха сайта си, въвеждането на 'червени картони' и спирането на интернет достъп при хванати в пиратство французи ... Не мога да не се запитам дали няма нещо общо? Какъв е целия зор, пиратски mp3ойки ли? Как мислите, изкуфявам ли, или?

    ОтговорИзтриване
  2. Още нещо (отделно от горния коментар за торентите) ... Всички ние, които четем неща в Интернет малко или много си даваме сметка за демократичния му принос. Едва ли е ще е необходимо да изтъквам примери за това.

    Интересът на властта да 'подслушва' интернет си е един вид атака с/у демокрацията, но, ако помислите малко, бихте ли се съгласили на 'сделка' тип подслушване за подслушване?

    Един вид, вие можете да ни подслушвате, само ако и ние можем? Например, ако всеки протокол от събрание, всяко решение на комисия, правителство или каквото и да било се публикуват в една ... търсачка в интернет, така че всеки заинтересуван да 'подслушва' властта да може да го прави лесно? Как мислите, бихте ли се съгласили?

    ОтговорИзтриване